چرا در محیط کار استرس می گیریم؟

چرا در محیط کار استرس می گیریم؟ آرایش عروس: استرس شغلی، مختص شغل خاصی نیست و زمانی رخ می دهد که میان نیازهای شغلی با توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشد.



به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، استرس بخشی اجتناب ناپذیر در زندگی است که بسته به فشار روانی و کیفیت انطباق فرد با آن، ممکنست منجر به بیماری یا برعکس به تجربه ای مثبت تبدیل گردد. عوامل روانی محیط کار و استرس شغلی برخلاف سایر عوامل زیان آور محیط کار، مختص شغل خاصی نیستند و در همه مشاغل به اشکال متفاوت و با درجات متفاوت وجود دارند. طبق تعریف انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی آمریکا که در سال ۱۹۹۹ ارائه شده است، استرس شغلی وقتی رخ می دهد که میان نیازهای شغلی با توانایی ها، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشد.

انسان برای آن که بتواند به کار و کوشش بپردازد، باید کمی احساس استرس کند. این استرس سودمند، انسان را در جریان انجام کار هوشیار نگه می دارد، اما اگر میزان استرس ناشی از انجام کار بیش از مقدار مجاز شود، موجب بروز اختلالات جسمانی، روانی و رفتاری در شاغلین شده و تأثیر زیادی در کاهش راندمان سازمانی و افزایش حوادث دارد.

در شاغلین مراکز خدمات سلامت به خاطر ماهیت کار و محیط کار، این عوامل روانی و استرس شغلی با شدت بالاتری دیده می شوند و علاوه بر این مسلما شاغلینی که گرفتار استرس هستند بیشتر اشتباه کرده و احتمال حوادث بیشتری در محیط کاری شان وجود دارد.

عوامل مختلفی موجب بروز حوادث محیط کار می شوند؛ اما عامل انسانی موجب بروز ۸۰ درصد این حوادث هستند.

با افزایش عوامل استرس زای محیط کار، عوارض مختلفی در شاغلین بروز می کند که در سه گروه زیر قرار می گیرند:

- نتایج جسمانی استرس شغلی: در کوتاه مدت تپش قلب، برافروختگی، لرزش و تحریک پذیری و در بلندمدت بیماریهای قلب، اختلالات گوارشی، آسم، سردرد بروز پیدا می کند.

- نتایج روانی: اضطراب، احساس ناخرسندی، افسردگی، انزوا همچون این پیامدها هستند.

- نتایج رفتاری استرس شغلی: انجام نامنظم کار، افزایش حوادث، افزایش مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر از این نوع پیامدها محسوب می شوند.
عوامل اصلی استرس زای شغلی در محیط های کاری
- زمان طولانی و پی در پی انجام کار یا حجم بالای کار

- انجام کار در ساعات غیرمتعارف شب و انجام کار شیفتی

- فقدان استراحت کافی حین کار

- داشتن مسئولیت جان دیگران

- احتمال بروز برخورد و درگیری با مراجعین یا همکاران

- عملکرد نامناسب ابزار و وسایل کار

- نور نامناسب در محیط کار

- وضعیت های ناجور بدنی و غیر ارگونومیک در محیط کار

- عدم وجود حمایت های شغلی، بیمه ای و اجتماعی مناسب

- محرومیت های اجتماعی و خانوادگی
نشانه های هشداردهنده وجود استرس شغلی در کارکنان
- احساس عدم توانایی در انجام مسئولیت های محوله

- نخوابیدن به مقدار کافی یا خوابیدن بیش از حد معمول

- تغییرات قابل توجه در وزن

- احساس خستگی مداوم

- از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلاً سبب لذت بود

- بسادگی خشمگین یا تحریک شدن

- بروز سردردهای مکرر یا سایر دردهای حاد یا مبهم

- روی آوردن به داروهای روان گردان یا الکل و داروهای آرامش بخش و خواب آور

- احساس مداوم نگرانی یا اندوه
راهکارهای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان
بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای پیشگیری و کنترل استرس شغلی در کارکنان می توان یکسری راه حل ها را پیشنهاد کرد:

- شناسایی و کنترل عوامل استرس زای محیط کار توسط تیم سلامت

- طراحی و تنظیم ساعت کار در شیفت های کاری تا در آنها زمان استراحت و خواب کافی برای شاغلین فراهم گردد.

- طراحی ارگونومیک محیط کار بمنظور راحتی و احساس آرامش کارکنان

- به همراه داشتن یک همکار حتی الامکان حین کارهای طولانی و دشوار

- انجام ورزش بطور متناوب و منظم در زمان های ممکن

- انجام تنفس آهسته و عمیق هنگام احساس استرس و فشار؛ بطوریکه به آرامی از بینی نفس بکشید، چند ثانیه نگه دارید و آرام از دهان خارج کنید. ۵ الی ۱۰ بار این عمل را انجام دهید.

- داشتن خواب کافی در فواصل شیفت های کاری

- انجام اقدامات درمانی و بازتوانی مناسب در کارکنان گرفتار مشکلات روانی و بیماران





منبع:

1401/11/08
11:32:17
5.0 / 5
592
تگهای خبر: آرامش , استرس , بدن , بهداشت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس