مسئول دبیرخانه كمیته فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت:

کمتر از ۶ سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی فرصت داریم

کمتر از ۶ سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی فرصت داریم مسئول دبیرخانه کمیته فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت اظهار داشت: نظام فرهنگی و هنجارهای اجتماعی مهم ترین عامل موثر بر رفتارهای جمعیتی خانواده ها است.


به گزارش آرایش عروس به نقل از مهر، مجید احمدی اضافه کرد: بُعد نگرشی و فرهنگ سازی از چنان اهمیتی برخوردار می باشد که مقام معظم رهبری در پیام به فعالان حوزه جمعیت، علاوه بر آنکه کنشگری در جهت عبور از بحران جمعیت را یک فریضه دانسته اند، به نقش مراکز فرهنگ ساز در این حوزه تاکید می کنند و به فرهنگ سازی در نظام بهداشتی هم اشاره ویژه دارند و پس از آن عوامل اقتصادی نقش مؤثر دارند. وی به نقش رسانه ها در عرصه فرهنگ سازی اشاره نمود و اظهار داشت: قانون جوانی جمعیت، نسبت به سایر قوانین موضوعه، دارای جامعیتی قابل قبول و برای گذار کشور از بحران فعلی راهگشا است، در آن به شکل مصداقی و زمان مند بر مشوق های مالی و وظایف دستگاه ها تصریح شده، بنابراین جا دارد رسانه ها هر دو عرصه مطالبه مالی و هم مقوله اصلاح نگرش اجتماعی بر فرزندآوری را دنبال کنند. احمدی افزود: مبحث جمعیت مثل دیگر حوزه های اجتماعی دارای ابعاد مختلف است و یک مفهوم تک بعدی یا دو بعدی نیست، افکار عمومی باید در همه حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی اقناع شوند. اما در مورد وزن تسهیلات مالی، نگاه های متفاوتی وجود دارد حتی برخی محققین معتقدند خروج از تعادل در این حوزه اثر معکوس در رفتار فرزندآوری اقشاری از جامعه دارد. وی ادامه داد: به علل مختلف همچون تغییر مفاهیم هنجاری و سبک زندگی در دو دهه اخیر پیش ذهنیتی اولیه بوجود آمده که فرزندآوری را صرفا با اقتصاد خانواده گره می زند و این انگاره هم از جانب قاطبه جامعه و هم از جانب برخی مسؤلان همچنان وجود دارد اما این مشوق ها و تسهیلات بیشتر به طبقات پایین جامعه کمک می نماید. احمدی اظهار داشت: هم اکنون به رغم آنکه در سال ۱۴۰۰ پایین ترین نرخ تولد را تجربه کردیم از میان ۱۰ دهک جامعه، سه دهک بالا که به لحاظ اقتصادی مرفه قلمداد می شوند دارای کمترین تعداد تولد و ۴ دهک پایین جامعه بیشترین موالید را داشته اند، تغییر مفهوم لذت، آسایش، تغییر جایگاه فرزند در لایه های زندگی، تعیین سطح انتظار برای آینده فرزند جز عوامل مؤثر در تصمیم خانواده نسبت به مبحث فرزند آوری است. وی ادامه داد: به صورت آماری پژوهش های جهانی نشان می دهد، عرضه تسهیلات تنها تا ۲۲ درصد در تصمیم خانواده ها به فرزندآوری اثر دارد و ۷۸ درصد دیگر متأثر از عوامل فرهنگی و نگرشی است. احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا مسؤلان و مدیران دستگاه ها به وظیفه خود در این حوزه عمل کرده اند، اظهار داشت: اساسا خیر، هم اکنون بیشتر از ۸ سال از ابلاغ سیاست های کلی جمعیت می گذرد و ما کمتر از ۶ سال تا بسته شدن پنجره فرصت زمان داریم، قانون جمعیت چه زمانی در مجلس مصوب شد؟ سال ۱۴۰۰، اما هنوز خیلی از مواد این قانون اجرایی نشده و در مرحله تهیه و ابلاغ آیین نامه و دستورالعمل ها است. خیلی از مسؤلان به وظیفه خود در برابر این قانون وافق نیستند، بنابراین تا مرحله نهادینه کردن گفتمان مساله فاصله داریم و در مورد عرضه تسهیلات به خانواده ها در ابتدای راه هستیم اما این را مطمئنیم که با همه محدودیت های مالی اراده جدی دولتمردان و نمایندگان مجلس بر تحقق این سیاست جزم است، اراده ای که هفت سال فرصت سوزی شد و هنوز مقاومت های پنهان و کارشکنی های پراکنده که تفسیر خوش بینانه اش، عدم اعتقاد به این امر است، در راه کار لمس می شود. وی به رویکرد و برنامه های کمیته فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت اشاره نمود و اضافه کرد: در این خصوص رویکرد اصلی ما در برنامه ریزی ها، تاکید بر گفتمان سازی مسائل جمعیت بخصوص آن بخشی است که مستقیماً در رابطه با کارکردها و وظایف وزارت بهداشت است. بدین معنا که از روش های متعدد جهت توسعه گفتمان جمعیت در میان دانشجویان، اساتید و کادر درمان که بخشی از آنها مستقیماً در مورد بهداشت باروری، آموزش های آن، ناباروری، سقط، زایمان و…، با بدنه جامعه در ارتباط اند بهره می بریم. احمدی تاکید کرد: در مورد برنامه های کوتاه مدت میتوان به بعضی از اقدامات شامل برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی هنری، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های علوم پزشکی به منظور رفع گره های ذهنی، تربیت مربیان و کنشگران جمعیت در نظام سلامت، تولید محتوای چند رسانه ای در زمینه ازدواج، فرزندآوری، مادری، سقط جنین و تحکیم خانواده و الگو سازی از دانشجویان، کارکنان و اساتیدی با داشتن چند فرزند، دارای موفقیت های چشم گیر صنفی و علمی بوده اند، اشاره نمود.

1401/03/01
11:43:49
5.0 / 5
593
تگهای خبر: ازدواج , بدن , بهداشت , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس