مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت تشریح كرد

ورود وزارت بهداشت به حادثه بیمارستان چشم پزشکی نگاه

ورود وزارت بهداشت به حادثه بیمارستان چشم پزشکی نگاه به گزارش آرایش عروس، مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت ضمن توضیح در رابطه با تعرفه های پزشکی 1403، بدهی های وزارت بهداشت، دارویار، در عین حال در رابطه با حادثه بیمارستان چشم پزشکی نگاه و نابینایی برخی از بیماران، اظهار داشت: روند قضایی و بررسی های وزارت بهداشت شروع شده و اشخاصی که احتمال می رود در این مورد نقش داشته اند، تعلیق شده اند.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، دکتر علی جعفریان در یک نشست خبری که امروز، یکشنبه، ۲ دیماه برگزار شد، در جواب ایسنا در رابطه با آخرین وضعیت تعرفه های پزشکی اظهار داشت: تعرفه های پزشکی به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و سپس به هیئت دولت ارسال می شود. امیدواریم آن چه که در شورایعالی بیمه به تصویب رسیده، به تصویب نهایی برسد.
او همینطور در مورد کاهش پرداخت از جیب مردم برمبنای قوانین به ایسنا اظهار داشت: برپایه قانون، پرداخت از جیب مردم برای افراد زیر پوشش بیمه های عمومی حدود ۱۰ درصد است اما آن چه که اتفاق می افتد بر مبنای عامل های مختلف پرداخت از جیب مردم حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد است. مسائلی مانند افزایش نرخ ارز و نرخ تورم طی سه سال قبل اتفاق افتاده و بخشی از حوزه درمان مانند تجهیزات و دارو را تحت الشعاع قرار داده است.
مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت افزود: همواره یک عامل پیشبینی نشده که قیمت تجهیزات و دارو را تحت الشعاع قرار می دهد وجود دارد که در تعرفه ها دیده نمی گردد. هنگامی که برخی مولفه ها دیده نمی شوند گردش مالی سیستم درمانی مختل می شود. در چنین شرایطی، اگر سیستم درمانی مابه التفاوت هزینه ها را از بیمار دریافت نکند سیستم درمانی به صورت عملی تعطیل می شود.
جعفریان با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه پرداخت از جیب مردم در ارتباط با سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی است، اضافه کرد: بالاترین برآوردها از سهم نظام سلامت و تولید ناخالص ملی اینست که سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی حدود ۳.۹ درصد است. برخی سهم نظام سلامت کشور از تولید ناخالص ملی را با سایر کشورها مقایسه می کنند و این در شرایطی است که به هنگام مقایسه سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی می بایست به میزان تولید ناخالص ملی دقت کنیم.
وی با اشاره به اینکه بر مبنای قانون، سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی باید ۷ درصد باشد، اظهار داشت: هم اکنون، سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی کمتر از ۴ درصد است. میزان سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی و نحوه تصمیم گیری در مورد تعرفه های پزشکی که خود متاثر از میزان سهم نظام سلامت از تولید ناخالص ملی است، بر کاهش پرداخت از جیب مردم اثرگذار می باشد.
مشاور وزیر بهداشت اظهار داشت: تعرفه های پزشکی در ایام نخست سال به تصویب می رسد اما در طول سال با افزایش نرخ تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه هستیم. در چنین شرایطی، سیستم بهداشتی گرفتار مشکل در حوزه گردش مالی می شود. میزان بدهی وزارت بهداشت حدود ۹۴ همت است و اگر بتواند تمام مطالبات خویش را وصول کند بازهم ۸۰ همت کسری دارد. کسری وزارت بهداشت به علت تغییرات قیمت تجهیزات و داروهایی است که سیستم بهداشتی و درمانی به آن نیاز دارد.
جعفریان اظهار داشت: درنظر داریم که مبحث تغییرات قیمت تجهیزات و داروها را برای بودجه سال آینده در کانون توجه قرار دهیم. طرحی عرضه شده است که ۸۰ همت از راه واگذاری دارایی های دولت مانند سهام و اوراق به وزارت بهداشت داده شود تا بخشی از کسری ها جبران شود.
وی اظهار داشت: اگر خواستار کاهش پرداخت از جیب مردم به میزان ۳۰ درصد هستیم می بایست راه بسیار زیادی را طی نماییم.
جعفریان در جواب پرسش یک خبرنگار در رابطه با آخرین وضعیت پرونده الکترونیک سلامت هم اظهار داشت: بررسی ها مبین اینست که پرونده الکترونیک در قسمت دولتی چندان موفق نبوده و آورده چندانی نداشته است. بخش خصوصی در مورد پرونده سلامت نسبت به بخش دولتی، عملکرد بهتری دارد. اجرای پرونده الکترونیک از پیچیدگی های فراوانی برخوردار می باشد و اگر خواستار اجرای پرونده الکترونیک سلامت به معنای واقعی هستیم، می بایست اقدامات بسیاری انجام دهیم.
وی افزود: حدود ۳ ماه از دوران وزارت دکتر ظفرقندی می گذرد و در این مدت شش ماه جلسه با حضور کارشناسان مختلف برای اجرای پرونده سلامت الکترونیک برگزار کرده که نتایج آن بزودی اعلام می شود.
وی درپاسخ به پرسش یک خبرنگار در رابطه با تعداد تخت های بیمارستانی در کشور هم اظهار داشت: آمار دقیق تعداد تخت های بیمارستانی در اختیار معاونت درمان وزارت بهداشت است اما برآوردها مبین اینست که حدود ۱۶۰هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. این طور گفته می شود که ۱۷هزار تخت درمانی طی ۳ سال قبل به سیستم بهداشتی و درمانی کشور اضافه شده که در واقع ماحصل ۱۰ سال قبل است.
وی در رابطه با تعرفه های پزشکی به یک خبرنگار توضیح داد: هنگامی که از تعرفه های پزشکی سخن به میان می اید، این طور بیان می شود که فقط منافع پزشکان را در کانون توجه قرار می دهیم. هنگامی که یک دستیار پزشکی دانش آموخته می شود، حدود ۳۵ سال دارد و شیفت های سخت بسیاری را سپری کرده است. تعرفه ها باید به نحوی باشد که یک فرد ۳۵ ساله که شرایط سختی را سپری کرده است از یک سطح زندگی معقول برخوردار باشد. بخش ناچیزی از جامعه پزشکی از وضعیت درآمدی بسیار خوبی برخوردار می باشند اما تصور جامعه بر آن است که پزشکان از وضعیت خوبی برخوردار می باشند.
وی در رابطه با وضعیت تخت های بیمارستانی اظهار داشت: میزان تخت های فرسوده در کشور زیاد است و احتیاج به بازسازی دارد. وضعیت افزایش بیمارستان های دولتی طی ۱۰ سال قبل را بررسی نماییم و چگونگی افزایش این تخت ها را در کانون توجه قرار دهیم. سیستم بهداشتی و درمانی کشور به تخت بیمارستانی نیاز دارد؛ به صورت مثال، بیمارانی که به عمل جراحی سرطان نیاز دارند، می بایست حدود ۲ ماه در لیست انتظار به سر برند.
جعفریان با اشاره به اینکه فرمول های گوناگونی برای نسبت تخت بیمارستانی به جمعیت وجود دارد، تصریح کرد: مبحث افزایش ۷۵هزار تخت به سیستم بهداشتی و درمانی که مطرح شده یک مبحث کارشناسی شده است. فرمول های گوناگونی برای نسبت تخت به جمعیت وجود دارد و به صورت کلی میتوان اظهار داشت که نسبت تخت به جمعیت مطلوب نمی باشد.
وی با اشاره به اینکه ساخت بیمارستان از نیازهای کشور است، تصریح کرد: ساخت بیمارستان های ۳۲ یا ۶۴ تخت ی از نظر اقتصادی به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست اما گاهی اوقات به علت مسائل مختلف مانند مشکلات دسترسی می بایست به ساخت بیمارستان های ۳۲ و ۶۴ تخت تن دهیم.
جعفریان در رابطه با افزایش نرخ ارز دارو هم توضیح داد: هرچه میزان نرخ ارز به قیمت اصلی نزدیک شود از بروز هرگونه ریسک و خطر جلوگیری می کند. کنترل وضعیت دارو و تجهیزات در اختیار سازمان غذا و دارو است. مبحث نرخ ارز و افزایش آن در حوزه دارو سبب کاهش ریسک و رانت می شود اما افزایش قیمت دارو را به همراه دارد. در چنین شرایطی، منابع این مورد باید در بیمه ها لحاظ شود تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد.
وی در رابطه با اجرای طرح دارویار اظهار داشت: طرح دارویار به بودجه نیاز دارد تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد. بررسی ها مبین اینست که سال جاری تنها حدود ۲۰ همت از بودجه مورد نیاز طرح دارویار پرداخت شده است. تمام دانشگاه های علوم پزشکی از تراز منفی برخوردار می باشند و بدهکاری دارند. اجرای طرح دارویار، یکی از دلایل بدهکاری دانشگاه های علوم پزشکی به حساب می آید.
وی با اشاره به اینکه بودجه عمرانی دانشگاه های علوم پزشکی نزدیک به صفر است، تصریح کرد: تأمین دارو، تجهیزات، پرداخت حقوق و مطالبات پیمانکاران همچون اقداماتی است که دانشگاه های علوم پزشکی باید انجام دهند و پروژه های عمرانی جزو اولویت های بعدی است. چنین شرایطی سبب می شود که انجام پروژه های بیمارستانی مانند ساخت بیمارستان سوختگی در «کن» به سر انجام نرسد.
مشاور وزیر بهداشت در رابطه با حادثه بیمارستان «نگاه» و طرحی مباحثی بر مبنای نابینایی برخی از بیماران، اظهار داشت: تعدادی عمل روز ۱۷ مهر ماه در بیمارستان نگاه انجام شده و روز پس از این عمل ها، بیماران گرفتار عفونت داخل چشمی شدند. اتاق عمل این بیمارستان به مدت یک هفته تعطیل بوده است بررسی ها مبین اینست که یکی از تجهیزات که در عمل چشم پزشکی مورد ستفاده قرار می گیرد به خوبی استریل نشده و سبب بروز مشکلات شده است. پزشک معالج در این فرایند نقش ندارد؛ چون که تجهیزات در اتاق عمل در اختیار وی قرار می گیرد. روند قضایی و بررسی های وزارت بهداشت شروع شده و اشخاصی که احتمال می رود در این مورد نقش داشته اند، تعلیق شده اند.
جعفریان در رابطه با دریافتی های خارج از تعرفه از جانب برخی پزشکان تصریح کرد: تا وقتی که تعرفه های پزشکی به نرخ واقعی نزدیک نشود، مبحث تعرفه های خارج از نوبت حل نمی گردد. ایجاد بالانس در تعرفه های پزشکی می تواند از بسیاری مسائل جلوگیری نماید. وزارت بهداشت با کمک نمایندگان مجلس در نظر دارد که در تعرفه ها تعادل ایجاد نماید تا پرداخت های خارج از تعرفه ها را به حداقل برساند.
وی در رابطه با تغییر منابع درآمدی وزارت بهداشت هم اظهار داشت: منابع بودجه وزارت بهداشت تغییر نکرده است و از محل منابعی مانند یک درصد مالیات ارزش افزوده و مالیات سیگار تأمین می شود. اگر منابع درآمدی وزارت بهداشت پاسخگوی هزینه ها نباشد، میزان بدهی انباشت وزارت بهداشت افزایش خواهد یافت. به صورت مثال، میزان پرداختی های طرح پزشکی خانواده ای که در دو استان فارس و مازندران اجرا می شود حدود یک سال عقب افتادگی دارد. رئیس جمهور، خواستار افزایش سهم نظام سلامت از تولید ناخالص داخلی است و این سهم می بایست ۷ درصد باشد.
جعفریان در رابطه با طرح درمان مجانی کودکان کمتر از ۷ سال هم اظهار داشت: طرح درمان مجانی کودکان کمتر از ۷ سال همچنان اجرا می شود. مبحث مهم و اساسی اینست که ظرفیت وزارت بهداشت برای اجرای طرح ها می بایست در کانون توجه قرار گیرد. هدف وزارت بهداشت اینست که میزان هزینه های مردم برای دریافت خدمات سلامت کاهش پیدا کند.
وی در جواب پرسش یک خبرنگار در رابطه با اجرای طرح پزشکی خانواده اظهار داشت: اجرای طرح پزشکی خانواده با عنایت به سطح اجرای این طرح، به بودجه نیاز دارد. بودجه مورد نیاز وزارت بهداشت برای اجرای طرح پزشکی خانواده می تواند از ۱۷ همت تا ۲۰۰ همت باشد. چگونگی عملیاتی شدن طرح پزشکی خانواده، بودجه مورد نیاز این طرح را مشخص می کند.
مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بیمارستان های کشور از استانداردهای روز برخوردار نیستند، اظهار داشت: با عنایت به تعداد تخت های بیمارستانی، نمی توان از فعالیت بیمارستان های فعلی جلوگیری کرد و درب های این مراکز را بست. ساخت بیمارستان از نیازهای کشور است.
وی در رابطه با پلت فرم های فروش دارو اظهار داشت: فروش دارو به شکل اینترنتی غیرقانونی می باشد و پلت فرم هایی که سازمان غذا و دارو طراحی نموده است به منظور تحویل دارو هستند. داروها باید در چارچوب نسخه الکترونیک و از راه داروخانه ها در اختیار بیماران قرار گیرد.
جعفریان در رابطه با افزایش اضافه کار پرستاران هم اظهار داشت: مبحث اضافه کار پرستاران و پرداخت آن ابلاغ گردیده اما محل پرداخت آن می بایست از منابع عمومی باشد که این مورد درحال بررسی است. تغییر منابع پرداخت اضافه کار پرستاران از محل درآمدهای اختصاصی به منابع عمومی در دست بررسی می باشد.




منبع:

1403/10/03
10:18:20
5.0 / 5
47
تگهای خبر: استاندارد , اینترنت , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس