رییس مركز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام كرد

۱۲۸ کشور درگیر تب دانگی

۱۲۸ کشور درگیر تب دانگی به گزارش آرایش عروس، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از ابتلای ۴۰۰ میلیون نفر در سال به تب دانگی اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون ۱۲۸ کشور درگیر این بیماری شده اند که نسبت به سال ۱۹۶۰ با درگیری ۱۰ کشور، آمار قابل ملاحظه ای است.


به گزارش آرایش عروس به نقل از ایسنا، دکتر شهنام عرشی در کنگره یک روزه تب دنگی ضمن اشاره به این که تب دنگی بیماری ویروسی است که توسط پشه منتقل می شود، اظهار نمود: این بیماری از سال ۲۰۱۹ بعنوان ۱۰ تهدید اصلی بشر از جانب سازمان بهداشت جهانی مطرح شده و شایع ترین بیماری است که از راه ناقلین محلی منتقل می شود.
وی ادامه داد: حدود ۲۰ درصد از بیماران علامت دار خواهند بود. ازاین رو مبحث مهم، بی علامت بودن حدود ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این بیماری است و حجم بیشتر انتقال توسط افراد بدون علامت صورت می گیرد. ۴۰ تا ۵۰ درصد از جمعیت کره زمین در رویارویی با این نوع پشه هستند و این رقم سال به سال به علت تغییرات آب و هوایی، افزایش میانگین دما و آمار سفرها افزایش خواهد یافت.
عرشی خاطرنشان کرد: سال قبل میلادی، بیشترین موارد گزارش شده این بیماری در دنیا به ثبت رسید و اپیدمی فراگیر در آمریکای جنوبی هم بسیار وسعت زیادی داشت. در کشورهای اروپایی هم پشه ناقل اصلی بیماری aedes albopictus وجود دارد. طبق گزارش ها آسیای جنوب شرقی، منشاء اصلی این پشه و بیماری بوده است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد موارد بیماری در آسیای جنوب شرقی بوده است، اظهار داشت: در سالهای گذشته در اندونزی، بنگلادش، هندوستان و تایلند این بیماری بسیار دیده شده است؛ البته کشورهایی مثل سنگاپور تجربه بیشتری برای مقابله با این بیماری دارند.
وی افزود: طبق مقایسه نقشه سال ۲۰۱۱ با نقشه سال قبل شاهد گسترش بیشتر این بیماری در کشورهایی همچون آمریکای جنوبی، چین و استرالیا هستیم و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به ثبت این بیماری اقدام نکرده اند که این مورد نگران کننده است. البته اعلام ما به سازمان بهداشت جهانی از عواقب آینده این اپیدمی و جهت گیری کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به کشور جلوگیری خواهد نمود.
عرشی در مورد عامل اصلی این بیماری اظهار داشت: Aedes aegypti پشه مهاجم تری از نوع دیگر است که در ایران هم بیشتر وجود دارد. به علت فیزیولوژی این پشه سفارش ما به مردم اینست که بمحض حضور در مناطق آلوده دو ساعت اول بامداد و دو ساعت مانده به غروب با لباس پوشیده تردد داشته باشند.
بنابر اعلام وزارت بهداشت و به قول عرشی، دو روز پیش از ایجاد علامت بالینی و دو روز پس از شروع تب احتمال انتقال وجود دارد. انتقال بیماری از پشه به انسان و انسان به پشه هم صورت می گیرد و انتقال انسان به انسان از راه انتقال خون یا سرنگ آلوده، مادر به جنین و پیوند اعضا خواهد بود. همینطور طول عمر این پشه ها یک تا چهار هفته است، پشه های بالغ هر یک تا دوساعت یک خونخواری و به صورت متوسط در طول عمر خود ۴۰ تا ۵۰ خونخواری انجام می دهد.



1403/04/18
17:33:09
5.0 / 5
379
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
آرایش عروس
aroosmakeup.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آرایش عروس محفوظ است

آرایش عروس

آرایشگاه عروس